...

Airbus ønsker at installere et toilet med radio i flyets cockpit for at eliminere behovet for to piloter.

Den europæiske flyproducent Airbus ønsker at installere et toilet i potte-stil lige bag kaptajnens sæde i deres flagskib, A350 langdistancesfly, i et forsøg på at eliminere behovet for to piloter ved kontrollerne på kommercielle passagerfly på samme tid.

Toilet-forslaget fra den europæiske luftfarts-gigant er en del af det igangværende arbejde med, hvad luftfartsindustrien har døbt Extended Minimum Crew Operations, eller eMCO for kort.

Photo Credit: Airbus

Extended Minimum Crew Operations (eMCO) er et eufemisme for operationer med kun én pilot, hvor kun én pilot er ved kontrollerne på et fyldt widebody-fly under flyvningens cruise-fase.

Håbet er, at eMCO vil føre til betydelige besparelser for luftfartsselskaber, fordi der ikke længere vil være behov for tre eller fire piloter på ultra-langdistanceflyvninger.

I øjeblikket skiftes piloterne til at sove i et særligt hvilerum, mens to piloter forbliver på flyets cockpit ad gangen. Men under eMCO ville én pilot være alene i cockpittet i op til tre timer, mens den anden pilot sover.

Forslaget har, måske ikke overraskende, vakt bekymring hos fagforeninger og organisationer, der repræsenterer piloter verden over. Ikke desto mindre fortsætter arbejdet med eMCO-projekterne, og operationer med én pilot kan blive en realitet om mindre end fem år.

Der er dog stadig nogle store udfordringer. En af dem er at tage højde for, at piloter er mennesker og derfor har fysiologiske behov, som at bruge toilettet eller håndtere menstruation.

Den Europæiske Luftfarts Sikkerhedsagentur (EASA) har fået til opgave at undersøge, hvordan eMCO kan implementeres sikkert, hvilket også indebærer at finde løsninger på, at piloter måske har behov for at bruge toilettet.

Forslag, der blev overvejet af den paneuropæiske agentur, inkluderede at bede piloterne om at dehydrere sig før en alene-vagt ved kontrollerne samt at pålægge dem at spise en højprotein- og lavrester-diæt for at mindske risikoen for at skulle defekere.

Agenturet overvejede også andre mærkelige løsninger, som at få piloterne til at bære voksne bleer eller udstyre cockpittet med engangs urinopsamlere.

Heldigvis afviste forfatterne af EASA-studiet alle disse løsninger og konkluderede, at bleer, specielle diæter og urinopsamlere var “hverken acceptable eller praktiske.”

I stedet foreslog EASA, at hvis en pilot virkelig havde brug for at bruge toilettet, skulle de vække den anden pilot, og på det tidspunkt ville eMCO blive afsluttet.

At afslutte eMCO tidligere kan dog resultere i en situation, hvor piloterne er trætte.

For at løse dette problem udvikler Airbus nu et forslag om at installere et åbent toilet i cockpittet.

“De vil fjerne det ekstra jumpseat bag kaptajnen og sætte et toilet der; tænk lige over det et øjeblik; det er ingen pilot-operation,” blev piloter på Air Line Pilots Association (ALPA) bestyrelsesmøde for nylig advaret.

“Så når du skal på toilettet, er der ingen ved kontrollerne. De overvejer endda at sætte et kommunikationspanel på toilettet, så du kan kigge frem mod kontrollerne og instrumenterne. Hvis ATC ringer, kan du besvare det, mens du sidder på toilettet.”

Hvis Airbus får sin vilje, kunne eMCO være klar til test på deres A350-model allerede i 2027. Inden for de næste fem år kunne operationer med én pilot blive indført på Airbus A320-freightere.

ALPA har dannet alliancer med andre pilotforeninger for at modarbejde eMCO, og kampen mod Airbus, Boeing og luftfartsindustrien er intensiveret de seneste måneder, da frygten stiger for, at flyproducenterne i hemmelighed presser på for at blive de første til at bringe eMCO på markedet.

“ALPA, sammen med globale pilotforeninger, er forenet i modstanden mod dette koncept og har gjort det til en prioritet at sikre, at der altid er mindst to piloter i cockpittet for at sikre sikkerheden og trygheden i alle luftfartsoperationer,” udtalte foreningen tidligere på måneden.

“Ingen forstår bedre end en pilot, at når der opstår et problem under flyvningen, er det piloterne, der er ansvarlige for at sikre en sikker løsning.”

Oprindeligt indhold fra PYOK


Discover more from

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Scroll to Top