BERLIN, 5. december (Reuters) – For Eva Henschke er Tysklands julemarkeder en mulighed for midlertidigt at glemme de kolde, mørke dage med en varm kop gløgg eller æggesnaps og en grillstegt bratwurst.
Men mere end i tidligere år har hun været nødt til at holde nøje øje med udgifterne, når hun beslutter sig for, hvilken julegodte hun vil forkæle sig selv med.
“Når jeg er her, køber jeg noget. Men man er nødt til at holde øje med priserne,” sagde Henschke på markedet ved siden af de bevarede ruiner fra Anden Verdenskrig i Berlins Gedächtniskirche, hvor det første gang blev oprettet i 1948.
Efterhånden som omkostningerne ved julelækkerier på de traditionelle julemarkeder når rekordhøjder i Tyskland, finder handelsfolk på nye strategier som alt-inklusive billetter og særlige temaer for fortsat at tiltrække både lokale og turister.
“En krise gør dig kreativ,” sagde Fabian Lau, administrerende direktør for FARO Group. “Vi har grundlagt Tysklands eneste alt-inklusive julemarked.”
For dem, der ønsker ubegrænset gløgg og så mange tyske specialiteter som muligt uden at bekymre sig om udgifterne, tilbyder julemarkedet ved Spree alt-inklusive billetter fra 29,90 euro (ca. 31,48 USD) – for dem, der er villige til at komme efter kl. 20 og i løbet af ugen. En billet på spidsbelastningstid, i weekenden, koster 45,90 euro.
Lau sagde, at efterspørgslen på billetterne er “ekstremt høj,” med over 1.000 solgt dagligt og 90 % allerede udsolgt for denne julesæson.
“Jeg tror, det har ændret måden, folk besøger julemarkederne på,” sagde CJ, en international studerende i Berlin, som besøgte markedet. “Med en alt-inklusive billet tror jeg, folk bare kommer her med en tom mave.”
Andre kreative måder at tiltrække kunder på inkluderer et marked dedikeret til hunde, med hundeshow og godbidder til de firbenede besøgende, samt unikke lokationer som et forladt spiontårn og en tidligere lufthavnshal.
“Med mere end 60 julemarkeder er Berlin også hovedstaden for julemarkeder,” sagde Christian Taenzler, talsmand for Visit Berlin. “Mens vintersæsonen tidligere var lavsæson for Berlin, har dette ændret sig markant siden 2000’erne.”
På gamle og nye markeder sælges Tysklands yndlingsjulebevægelse, Glühwein (gløgg), nu til rekordhøje 5 euro pr. krus i Berlin – en stigning på 50 % fra de 3,25 euro før pandemien.
De forhøjede priser skyldes blandt andet høje energipriser og mangel på arbejdskraft, sagde Luba Levkina, talsmand for activa, som organiserer mobile julemarkeder.
Sedat Sarikurt, en gløggsælger ved Gedächtniskirche, har hævet sine priser med 50 cent i forhold til sidste år, selvom han først var bekymret for at sælge færre drikke på grund af de højere omkostninger.
“Men vi observerer, at både turister og lokale stadig køber gløgg,” sagde Sarikurt. “Det er trods alt kun jul én gang om året.”
Indhold hentet fra Reuters
Discover more from
Subscribe to get the latest posts sent to your email.